در این مقاله در دو مثال نشان خواهیم داد که تپ چنجر تحت بار ECOTAP VPD چگونه به شرکت دوال (Deval)، بهره‌بردار شبکه در ایتالیا، به ثابت نگهداشتن ولتاژ در دره آستا کمک می‌کند.

ECOTAP VPD و پویایی شهر

شرکت دوال به‌عنوان یک شرکت پیشرو، عضو گروهی است که برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌کند. در یک مرکز خرید در حال ساخت، اپراتور برای اطمینان از ثابت ماندن ولتاژ، به فناوری ترانسفورماتورهای توزیع تحت بار روی آورده است.

لوئیجی تراورسو

دره آســتا کوچکترین منطقه در ایتالیاست و شرکت دوال بزرگترین بهره بردار شبکه در منطقه و عضوی از گروه CVA است که وظیفه تولید انرژی را بر عهده دارد. این گروه، سه میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی سالانه مورد نیاز را با 32 نیروگاه برقآبی، هشت مزرعه بادی و سه پارک خورشیدی تولید می‌کند. شرکت دوال این انرژی را از طریق شبکه‌ای 4150 کیلومتری، توزیع می‌کند.

لوئیجی تراورسو، مسئول نگهداری و توسعه شرکت دوال می‌گوید: “ما در حال کار بر روی مدرن‌سازی شبکه و آزمون تجهیزات جدید هستیم که به ما کمک می‌کند تا خدمات را با کیفیت بهتری ارائه کنیم.” به عنوان مثال، در پارک کسب و کار نوس (Nus) که یک شهر کوچک در نزدیکی مرکز منطقه آستا است، یک مرکز خرید در حال ساخت است. در این منطقه چندین نیروگاه خورشیدی وجود دارد که ظرفیت مورد نیاز برای شبکه توزیع محلی را تامین می‌کنند.

لوئیجی تراورسو می‌گوید “برای ما کاملاً واضح است كه ترانسفورماتورهای توزیع كنونی در مقابله با نوسانات ولتاژ با مشکل روبرو خواهند شد. به‌ویژه اینکه نتایج بررسی‌های ما نشان می‌دهد میزان مصرف انرژی ظرف یک سال آینده 2 برابر خواهد شد.”

به همین دلیل شرکت دوال تصمیم گرفت تا بر روی یک ترانسفورماتور 400 کیلوولت‌آمپر جدید با تپ چنجر تحت بار سرمایه‌گذاری کند. وقتی نوبت به سفارش تپ چنجر رسید، شرکت دوال تصمیم گرفت یک تپ چنجر توزیع تحت بار انتخاب کند. مدیران مربوطه یک دستگاه ECOTAP VPD با یک کنترلر و یک ماژول اضافه CONTROL PRO را انتخاب کردند.

تراورسو در این باره می‌گوید: “ما اکنون می‌توانیم حتی در صورت باز بودن همه فروشگاه‌ها هم شبکه‌ای پایدار داشته باشیم.”

دهکده‌ای کوچک، میزبان ECOTAP

مانند بسیاری از مناطق، شرکت دوال مجبور می‌شد در منطقه ریمس-نوتردام در رشته کوه‌های آلپ ایتالیا، دو بار در سال برق را قطع کرده تا بتواند به صورت دستی، موقعیت تپ در تپ چنجر غیر تحت بار را تغییر دهد. اما حالا دیگر نیازی به این کار نیست.

ECOTAP VPD به پایداری شبکه‌های توزیع کمک می‌کند

دهکده‌ی کوچک ریمس-نوتردام در منطقه آستا سکونتگاه 250 نفر است. این روستا در یک دره زیبا و دنج قرار دارد و آرامش آن صدها گردشگر را به خود جذب کرده است. در دوره اوج تعطیلات و سفرها، تعداد ساکنین این منطقه به طرز چشمگیری زیاد شده و به‌تبع آن تقاضا برای برق نیز افزایش می‌یابد. این انرژی، از چندین نیروگاه برقآبی و تعدادی نیروگاه خورشیدی خصوصی تامین می‌شود.

بنابراین تولید برق بر اساس میزان تقاضا، کم و زیاد می‌شود. علاوه بر این، با ذوب شدن برف‌ها در یک تابستان طولانی، انرژی برقآبی بیشتری نیز وجود دارد. تا همین اواخر، شرکت دوال به عنوان اپراتور شبکه مجبور می‌شد طبق برنامه‌ای مشخص برق را قطع کرده و نسبت تبدیل ترانسفورماتور را به صورت دستی تغییر دهد تا نوسانات ولتاژ تا حد امکان جبران شود.

تراورسو می‌گوید: “ما تصمیم گرفتیم ترانس قدیمی را با یک ترانسفورماتور توزیع با تپ چنجر تحت بار با ظرفیت 250 کیلوولت آمپر جایگزین کنیم تا از ارائه خدمات بهتر به مشتریان، بدون نیاز به قطع دستی برق، اطمینان حاصل کنیم.”

تا آنجا که به تغییر تپ مربوط می‌شود، دوال تصمیم گرفت راه حل مورد استفاده در شهر نوس را در اینجا هم اجرا کند: یک ECOTAP VPD با کنترلر و یک ماژول اضافه CONTROL PRO

تراورسو می گوید: “این به ما اجازه می‌دهد تا عملیات تغییر تپ را از اتاق کنترلمان رصد کنیم. تا الان به طور میانگین 40 تغییر تپ در روز را ثبت کرده‌ایم. با این تجهیز ولتاژ ثابت می‌ماند.”

منبع: ONLOAD 6

https://onload.reinhausen.com/en/12-2019/keeping-things-constant

 

دریافت مشاوره

در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در مورد ECOTAP VPD می‌توانید با خانم مهندس عظیمی در ارتباط باشید:
الهام عظیمی - مشاوره در مورد محصولات ترانس‌های توزیع واتساپ: 09028864999
ایمیل:    E.Azimi@enerjan.com