چگونه شرکت برق تایوان (TPC) از سنسور گازهای محلول در روغن MSENSE DGA ساخت شرکت MESSKO برای ایمن‌سازی ترانسفورماتورهای خود استفاده می‌کند؟

شرکت برق تایوان (TPC) فکر می‌کرد كه همه‌ی کارها را درست انجام می‌دهد. این شرکت دولتی که در سال 1946 تاسیس شد، بیش از 2 هزار دستگاه ترانسفورماتور را به سنسور آنلاین گازهای محلول در روغن تجهیز كرده ‌است. برای مسئولان واضح بود که نظارت مداوم بر روی روغن ترانسفورماتور به آن‌ها امکان می‌دهد تا آسیب‌های احتمالی سیم پیچ را از همان ابتدا تشخیص دهند.

تیم پروژه‌ی فورچون الكتریك به همراه یان چن (سمت راست) و کنت یانگ (وسط)

آنها فرض کردند که این مرحله باعث شده است ترانسفورماتورهای آن‌ها بسیار ایمن‌تر شود. اما این‌گونه نشد. کنت یانگ، مدیر شركت فورچون الكتریك و تولیدکننده‌ی ترانسفورماتورهای توزیع و قدرت در تایوان که همچنین به شركت برق تایوان برای تجهیز ترانسفورماتورهای خود کمک می‌کند، توضیح می‌دهد: «نمایشگرهای سنسورها به سرعت خراب می‌شدند، هشدارهای کاذب و سایر ایرادات هرروز اتفاق می‌افتاد و هزینه‌های نگهداری سر به فلک می‌کشید.» به طور خلاصه: «سنسورهای پایش گاز» بی‌فایده بودند.

سنسور گازهای محلول MSENSE DGA؛ دقت بیشتر

هم‌زمان با افزایش خطای این تجهیزات پایش، مهندسان شركت برق تایوان با سنسور گازهای محلول در روغن MSENSE DGA 3 آشنا شدند. این سنسور مقادیر هیدروژن (که خطاهای حرارتی و الکتریکی در سیم پیچ‌ها را نشان می‌دهد)، مونوکسیدکربن (که شاخصی برای میزان فرسودگی کاغذ عایقی است) و رطوبت محلول در روغن را تشخیص می‌دهد. این سیستم امکان ارزیابی وضعیت روغن را فراهم می‌کند. و این دقیقاً همان چیزی است که شرکت برق تایوان به آن نیاز داشت. زیرا سنسورهای نصب شده قبلی فقط مجموع گازهای قابل احتراق محلول در روغن (TDCG) را اندازه‌گیری می‌كردند و بنابراین تصویر دقیقی ارائه نمی‌شد. علاقه‌مندی به این تجهیز ایجاد شد و اراده‌ی تغییر تأمین‌کننده نیز به وجود آمد.

پس از تأیید شرکت برق تایوان، شركت فورچون الكتریك سنسورهای MSENSE DGA را از شركت MESSKO خریداری کرد و سپس این تجهیزات را به شرکت برق تایوان فروخت. یان چن، مدیر مسئول پروژه در شركت فورچون الكتریك در مورد نتایج گفت: «شرکت برق تایوان از این پس قادر خواهد بود تغییرات در مقدار هر گاز را با دقت بیشتری تشخیص‌دهد. علاوه بر این، نرم‌افزار این سنسور، درک بهتری از روند تغییرات مقادیر اندازه‌گیری‌شده را در اختیار بهره‌بردار قرار می‌دهد.»

در حال حاضر شركت برق تایوان با کمک شركت فورچون الكتریك 200 دستگاه ترانسفورماتور را به سنسور MSENSE DGA 3 مجهز کرده است. تعویض سنسورها بسیار ساده است زیرا در حین بهره‌برداری از ترانسفورماتور امکان‌پذیر می‌باشد. یان چن می‌گوید: «ما در تمام طول مدت زمان پروژه از پشتیبانی عالی برخوردار بودیم. شرکت رینهازن به ما و شرکت برق تایوان در پیکره‌بندی و کالیبراسیون تجهیزات کمک کرد. آزمایش‌های لازم را انجام داد. همچنین پرسنل شركت فورچون الكتریك و برق تایوان را آموزش داد.»

شرکت رینهازن به ما و شرکت برق تایوان در پیکره‌بندی و کالیبراسیون تجهیزات کمک کرد.