ELES، شرکت انتقال نیروی برق اسلوونی، به منظور انتقال برق به ایتالیا به سیستم‌های بوشینگ مانیتورینگ ساخت شرکت MR متکی است.

بوشینگ مانیتورینگ؛ پایش ولتاژ

اسلوونی از سال 2010 به ایتالیا برق صادر می‌کند. سیستم مانیتورینگ آنلاین MSENSE BM ساخت شرکت MR قابلیت اطمینان این جریان انرژی را تضمین می‌کند.

در آگوست سال 2020 باستین نیدرمیر مهندس فروش و همکارانش در بخش سرویس MR، دو هفته‌ی هیجان انگیز را تجربه کردند. آن‌ها در طی این دو هفته مشغول سرویس سالانه‌ی ترانسفورماتورهای شیفت فاز شرکت اسلوونیایی ELES بودند. در همان زمان از آن‌ها یک نصب غیرمعمول هم درخواست شد: پرسنل یک شرکت خدماتی محلی، سیستم قدیمی بوشینگ مانیتورینگ دو دستگاه ترانسفورماتور شیفت فازی را با سیستم مانیتورینگ MSENSE BM شرکت MR تعویض کردند.

آن‌ها به تنهایی و صرفا با کمک دفترچه‌ی راهنما موفق شدند سنسورهای MSENSE BM را برروی 12عدد بوشینگ خازنی روغنی ترانسفورماتورها نصب کنند. سپس پیتر شلتر، ناظر نصب MR، به آن‌ها نشان داد چگونه پارامترهایی که قبلا در سیستم تعبیه شده است را تنظیم کنند. این کار قابلیت اطمینان انتقال برق بین اسلوونی و ایتالیا را بیش از پیش افزایش داد.

بازنگری به علاوه مجهزسازی

این تعویض گرچه در ظاهر ساده به نظر می‌رسد، اما در واقع پیچیدگی بیشتری داشت. الکساندر پولاژنر، مدیر بخش فشارقوی شرکت ELES می‌گوید: «تجهیز ترانسفورماتورهای شیفت فازی، چالش برانگیز بوده و باید به دقت برنامه‌ریزی شود. این تجهیزات، انتقال ایمن توان الکتریکی بین دو کشور را کنترل می‌کنند، پس باید امنیت، قابلیت اطمینان و بدون وقفه بودن این انتقال را تضمین کنند. در صورت وقوع حادثه، به‌علت اضافه بار احتمالی، حتی امکان خاموشی کل شبکه هم وجود دارد.»

سنسور مانیتورینگ بوشینگ MSENSE BM

سنسور MSENSE BM برای پایش وضعیت بوشینگ‌های OIP، RIP و RIS با سطوح ولتاژی بین 10 تا 800 کیلوولت مناسب است.

شرکت ELES برای پیش‌گیری از وقوع چنین حوادثی، ترانسفورماتورهای شیفت فازی خود در شهر دیواکا را هر سال در ماه آگوست به مدت دو هفته از مدار خارج کرده و سرویس‌های کامل برروی آن‌ها انجام می‌دهد. یکی از مهمترین بخش‌های مورد توجه تکنسین‌ها در زمان سرویس، بوشینگ است. الکساندر پولاژنر توضیح می‌دهد: «بوشینگ از مهمترین اجزای ترانسفورماتور است. عملکرد بدون خطای ترانسفورماتور بستگی زیادی به شرایط محیطی و آب‌وهوایی دارد که به معنای ضروری بودن پایش وضعیت پیوسته است. از آنجا که سیستم فعلی باید تعویض می‌شد، ما بدنبال راهکار جدید بودیم و MSENSE BM شرکت MR را انتخاب کردیم.»

شرکت MR سیستم مانیتورینگ MSENSE BM را به منظور پایش مطمئن بوشینگ‌های فشارقوی طراحی کرد. یک الگوریتم خلاقانه‌، ظرفیت خازنی و ضریب تلفات عایقی بوشینگ را پایش کرده و اختلاف آن با مقادیر از پیش تعیین شده مقایسه می‌کند. در صورتی که پارامترها به مقادیر تعیین شده نزدیک شوند، سیستم بلافاصله و پیش از ایجاد هر گونه آسیب و خسارت به ترانسفورماتور، خطا را اعلام می‌کند.

باستین نیدرمیر، مهندس فروش خدمات شرکت MR توضیح می‌دهد: «درحدود 17درصد از خطاهای ترانسفورماتورها به‌دلیل وقوع خطا در بوشینگ اتفاق می‌افتد. به ‌همین دلیل پایش آن‌ها به منظور اطمینان از عملکرد صحیح سیستم، حیاتی است.»

بوشینگ مانیتورینگ؛ آسان‌تر و دقیق‌تر

سیستم MSENSE BM مبتنی بر مفهوم خلاقانه‌ای ‌است که از روش “رفرنس دوگانه” برای پایش وضعیت بوشینگ براساس تغییرات ظرفیت خازنی و ضریب تلفات عایقی در یک سیستم سه فاز استفاده می‌کند. نیدرمیر می‌گوید: «از آنجا که الگوریتم به‌صورت مداوم هر سه بوشینگ را پایش و آنها را با هم مقایسه می‌کند بر خلاف سایر روش‌ها (که تنها ولتاژ یک بوشینگ را اندازه‌گیری می‌کنند) وابستگی به دما را از بین می‌برد.» سیستم MR برای شناسایی تقارن شبکه‌ی سه فاز از سیگنال‌های ترانسفورماتور ولتاژ به‌عنوان مرجع استفاده می‌کند. MSENSE BM منطبق بودن مقادیر واقعی و همچنین جبران‌سازی و حذف عدم تقارن در شبکه را کنترل می‌کند. شرکت MR در سال 2017 برای این روش درخواست ثبت اختراع نمود.

 شریک قابل اطمینان

شرکت ELES علاوه بر انتقال برق به ایتالیا و بالعکس، مدیریت شبکه‌ی انتقال به اتریش و کرواسی را برعهده داشته و در حال برنامه‌ریزی برای اتصال شبکه به مجارستان نیز است. این موضوع شرکت ELES را بخشی از پروژه‌ی اتصال برق چند منطقه‌ای اروپا (MRC) می‌کند. الکساندر پولاژنر توضیح می‌دهد: «شرکای ما بر روی قابلیت اطمینان بالای شبکه‌ی ما حساب می‌کنند. به‌همین دلیل در انتخاب شرکت‌های همکار و پیمانکاران دقت زیادی می‌کنیم. ترانسفورماتورهای جریان ما، از قبل به سیستم‌های MR مجهز شده‌اند. تجربه‌ی ما در سال‌های اخیر نشان داد که شرکت MR علاوه بر ارائه‌ی پشتیبانی عالی، راهکارهای خلاقانه، مطمئن و ایمن در اختیار می‌گذارد. با انتخاب سیستم مانیتورینگ MSENSE BM، ما از مزایای همکاری با یک تامین‌کننده (به جای چند تامین‌کننده) بهره‌مند شده‌ایم.»

تجربه‌ی ما در سال‌های اخیر نشان داد که شرکت MR علاوه بر ارائه‌ی پشتیبانی عالی، راهکارهای خلاقانه، مطمئن و ایمن در اختیار می‌گذارد.

 

منبع: Keeping an Eye On Voltage