تپ چنجرهای جدید رینهاوزن، ترانسفورماتور های قدیمی را برای آینده آماده می‌کند. این پروژه برای شرکت مدیریت شبکه‌ی برق الیا (Elia) در شهر زاونتم (Zaventem) بلژیک اجرا شد.

یک ترانسفورماتور قدرت که سال‌ها تحت بهره‌برداری بوده است، درست مانند یک انسان پیر می‌شود و نیاز به پایش سلامت دارد. به مرور زمان هزینه‌ها بیشتر می‌شود. به خصوص اگر ترانسفورماتور نیاز به تعویض قطعاتی داشته باشد که دیگر در دسترس نیستند یا تهیه‌ی آن‌ها دشوار است.

شرکت مدیریت شبکه‌ی برق الیا در پست اصلی خود در شهر زوانتم در حومه شهر بروکسل، با این مشکل روبرو بود. یک ترانسفورماتور پیر شده و تپ چنجر داخل آن فرسوده شده‌بود. از آنجا که سازنده در سال 1989 تولید خود را متوقف کرده بود، قطعات یدکی مورد نیاز به شدت کم‌یاب و گران بود. با این حال جایگزینی با ترانسفورماتور جدید مورد تأیید شرکت الیا نبود چرا که تمام قطعات دیگر، هنوز بدون مشکل کار می‌کردند. بنابراین بهره‌بردار ترانسفورماتور سفارش تعویض تپ چنجر قدیمی با تپ چنجر جدید را به شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات تعمیر و نگهداری و همچنین دفتر شركت رینهازن در لوكزامبورگ ارسال کرد تا از ترانسفورماتور در آینده به‌صورت مطمئن بهره‌برداری شود.

با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، کل عملیات تعویض فقط ده روز کاری طول کشید. سباستین هولزر، مدیر عامل رینهازن در لوكزامبرگ، نحوه‌ی اجرای پروژه توسط گروه را در 6 مرحله شرح می‌دهد:

1. آماده‌سازی ترانسفورماتور

هر ترانسفورماتور قدرت با دیگری تفاوت دارد. به همین دلیل ما ابتدا تمام اطلاعات را از کتابچه‌ی ترانسفورماتور و پلاک‌ مشخصات جمع‌آوری کردیم. این اطلاعات شامل توان، ولتاژهای خط و عایق و ولتاژ منبع تغذیه‌ی موتور درایو بود. علاوه بر این، ما براساس این داده‌ها محاسبه کردیم که چه مقدار جریان قرار است از طریق تپ چنجر جدید جریان پیدا کند و نحوه سیم‌کشی باید چگونه باشد.

2. انتخاب قطعات

با این اطلاعات مشخص شد که تنها یک تپ چنجر سه فاز VACUTAP VM 500 با اتصال ستاره می‌تواند جایگزین شود که در مقایسه با تپ چنجر تحت‌بار روغنی قدیمی تقریباً به هیچ تعمیر و نگهداری نیاز ندارد. علاوه بر این، كارشناسان ما در رگنزبورگ توضیح دادند که چرا برای این که بتوانیم تپ چنجر جدید را در همان محل قبلی قرار دهیم، در بالای كلید، فلنج آداپتور مورد نیاز است. همچنین مشخصات موتوردرایو با همکاری شرکت الیا تعیین و سپس تپ چنجر و موتور درایو مورد نیاز تولید شد. یك شركت فولادساز نیز فلنج آداپتور را برای ما تولید كرد.

3. آماده‌سازی ترانسفورماتور

شرکت ارائه‌دهنده سرویس پیش از تعویض تپ چنجر در مدت 2 روز ترانسفورماتور را جهت انجام عملیات آماده کرد. ابتدا نیاز بود ترانس از مدار خارج و زمین شود. سپس روغن از مخزن ترانسفورماتور تخلیه و دریچه‌های ورودی به تانک ترانسفورماتور ایجاد شد. این به کارشناسان ما اجازه‌ داد با لباس‌های کار مخصوص وارد مخزن تنگ ترانسفورماتور شده و عملیات تعویض تپ چنجر را پ آغاز کنند.

4. تعویض تپ چنجر نو با قدیمی

ابتدا لازم بود تپ چنجر قدیمی خارج شود. برای این کار، ما با استفاده از یک مشعل جوشكاری، درپوش را برش داده و تپ چنجر را به‌وسیله‌ی جرثقیل از مخزن ترانسفورماتور خارج کردیم. سپس توانستیم محفظه‌ی روغن تپ چنجر جدید را به همراه دایورترسوئیچ وارد کرده و سلكتورسوئیچ را در آن قرار دهیم. سپس ما سلكتور را به سیم پیچ  انشعاب دار ترانسفورماتور متصل کردیم. سرانجام، موتور درایو متصل و ارتباط تپ چنجر با درایو برقرارشد.

«علاوه بر کیفیت خود تپ چنجر تحت‌بار، کیفیت عملیات جایگزینی نیز برای تضمین قابلیت اطمینان بالای ترانسفورماتور پس از عملیات برای ما مهم بود. بنابراین شرکت الیا از همکاری مشترک یکی از پیمانکاران تعمیرونگهداری محلی خود و شرکت MR برای تحقق این پروژه‌ی چالش برانگیز تعویض تپ چنجر خوشحال بود.»

بنجامین پیر، مدیر تعالی عملیاتی و ایمنی شرکت الیا

5. تست و اندازه‌گیری

مرحله‌ی بعد، انجام آزمون‌ها بود. برای این منظور، همكاران بخش تعمیر و نگهداری، نسبت تبدیل را در ولتاژ پایین تست کردند تا ببینند آیا تپ چنجر به درستی ولتاژ را تغییر می‌دهد یا خیر. از این طریق توانستیم اطمینان حاصل کنیم که تمام خطوط تغذیه به نقاط صحیح سلكتور متصل شده‌اند. آزمون‌های مقاومت اهمی و عایقی در مرحله‌ی بعد انجام شد.

6. اتصال مجدد به شبکه

با پایان عملیات در سایت، همكاران شرکت تعمیرونگهداری، مخزن ترانسفورماتور را دوباره بستند و آن ‌را با روغن پر کردند. سپس روغن، تصفیه یا به عبارت دیگر خشک، گاز زدایی و تمیز شد تا ذرات معلق آن از بین برود. برای این منظور، ترانسفورماتور پر شده از روغن، باید برای چندین روز به یک دستگاه تصفیه‌ی روغن متصل می‌شد. سپس ترانسفورماتور را به شرکت الیا تحویل دادیم و پس از برق‌دار کردن و دو روز تحت ولتاژ ماندن، ترانسفورماتور مجدد به شبکه متصل شد.