شبکه های توزیع عناصر کلیدی در راه رسیدن به ایده برق‌رسانی در سراسر دنیا هستند. به منظور آماده کردن این شبکه های توزیع برای مقابله با چالش‌های آینده، استفاده گسترده از ترانسفورماتورهای توزیع تنظیم ولتاژ (VRDT) مؤثرترین راه حل است. نسل سوم تپ چنجرهای ECOTAP VPD به استاندارد شدن تنظیم ولتاژ در ترانسفورماتورهای توزیع کمک خواهد کرد.

 

چرا ترانسفورماتورهای توزیع تنظیم ولتاژ اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند؟

  1. تولید پراکنده در حال رشد بوده و به همراه آن تقاضا برای عملکرد بهینه شبکه توزیع افزایش یافته‌است.
  2. بارهای اضافی حمل‌ونقل و گرمایش در آینده از طریق انرژی الکتریکی صورت خواهد پذیرفت. ظرفیت پذیرش این بارهای اضافه باید افزایش یابد.
  3. نقش دوگانه با افزایش تعداد سیستم‌های خورشیدی بر روی پشت‌بام‌ها، مشترکین بیشتری تولید کننده برق شده‌اند. شبکه های توزیع باید قادر به پاسخگویی دینامیک به این شرایط باشند
  4. انعطاف‌پذیری بیشتر در اتصال بخش‌های مختلف شبکه‌های توزیع با ظرفیت بالاتر میتواند مؤثرتر انجام شود.
  5. پیچیدگی شبکه ها در حال افزایش است و هوشمند کردن شبکه های توزیع می‌تواند این پیچیدگی را آسان کند.

 

ترانسفورماتورهای توزیع تنظیم ولتاژ چگونه کار می‌کنند؟

تولیدکنندگان انرژی الکتریکی جدید مانند سیستم های فتوولتائیک نصب شده بر روی پشت‌بام‌ها، ولتاژ شبکه های محلی را افزایش می‌دهند. بارهای جدید مانند خودروهای برقی منجر به افت ولتاژ بیشتر می‌شوند. درحال حاضر شبکه های توزیع توانایی پاسخگویی به این مسائل را ندارند. از آنجا که شبکه های فشارمتوسط و فشارضعیف از طریق ترانسفورماتورهای توزیع به یکدیگر متصل هستند،

معمول‌ترین روش در گذشته توسعه شبکه بود. این راهکار گران است! اما با استفاده از ترانسفورماتورهای تنظیم ولتاژ و بسته به شرایط شبکه، می‌توان ظرفیت شبکه را دو تا چهار برابر افزایش داد، بدون آنکه نیازی به تقویت خطوط یا کابل ها باشد.

این ترانسفورماتورها چگونه کار می‌کنند؟ واحد کنترل و تنظیم (1) به‌طور پیوسته ولتاژ ثانویه را اندازه گیری کرده و (2) زمانی که نیاز به تغییر نسبت تبدیل باشد به‌صورت اتوماتیک سیگنالی به تپ چنجر ارسال میکند (3). همچنین واحد کنترل و تنظیم را می‌توان به سیستم SCADA متصل کرد (4) تا سیستم کنترل ولتاژ پیچیده‌تری را پشتیبانی کند.

نحوه کار ترانسفورماتور تنظیم ولتاژ

 

تپ چنجر تحت بار ECOTAP VPD کجا کاربرد دارد؟

ترانسفورماتورهای تنظیم ولتاژ علاوه بر شبکه های توزیع در صنایع و نیروگاه های تجدیدپذیر نیز قابل استفاده هستند.”

  • شبکه توزیع

کاربرد اصلی تپ چنجر تحت بار جدید ECOTAP VPD با جریان نامی 30 آمپر در شبکه توزیع است. این تپ چنجر ولتاژ فشار ضعیف شبکه را ثابت نگهداشته و برای ترانسفورماتورهای تا سطح ولتاژ 24 کیلوولت طراحی شده است.

  • صنایع

چنانچه ولتاژ خروجی بسیار دقیق مورد نیاز بوده یا بازه تنظیم ولتاژ زیاد باشد، ECOTAP VPD با جریان نامی 100 آمپر و چنج اور سلکتور (Change-Over Selector) انتخاب بسیار درستی است.

در این تپ چنجر 17 موقعیت تپ تعبیه شده و بازه ولتاژی پایداری برای فرایندهای صنعتی، کشاورزی و تجاری فراهم می‌آورد که در مقابل تاثیرات خارجی مقاوم است.

  • نیروگاه های تجدیدپذیر

در توان های بالاتر و محدودیت‌های ابعادی بیشتر، مانند نیروگاه های بادی، تپ چنجر تحت بار ECOTAP VPD با جریان نامی  100 آمپر و 9 تپ بهترین انتخاب است. این تپ چنجر را می‌توان به آسانی در ترانسفورماتور موجود نصب کرده و سیستم تولید انرژی نو را بهینه کرد.

 

نسل سوم تپ چنجر تحت بار ECOTAP VPD تنظیم ولتاژ در ترانسفورماتورهای توزیع را استاندارد می‌کند.


ویژگی‌های تپ چنجر تحت بار ECOTAP VPD

بدون نیاز به سرویس و نگهداری

تکنولوژی خلا، عمر بالا برای تپ چنجر تحت بار را تضمین کرده و این تپ چنجر عملا نیازی به سرویس و نگهداری ندارد.

500.000

تعداد عملکرد ممکن برای تپ چنجر تحت بار ECOTAP VPD است. این مقدار از متوسط عمر ترانسفورماتورهای معمول شبکه بیشتر است.

طراحی هوشمند برای آینده

با کمک ECOTAP VPD اتصال هوشمند دیگر مساله نیست و ترانسفورماتورهای توزیع تنظیم ولتاژ یکی از اجزای فعال شبکه های توزیع هوشمند خواهند بود.

بسیار فشرده

حجم ECOTAP VPD جدید در مقایسه با نسل‌های پیشین این تجهیز 50 درصد کاهش یافته‌است.

30%

وزن کمتر تپ چنجر ECOTAP VPD و موتور درایو جدید آن است.


 

در سال 2020 بیش از 10 میلیون خودرو الکتریکی در حال استفاده بود و مطابق پیش‌بینی سازمان بین‌الملی انرژی این رقم تا سال 2025 به 72 میلیون خوردو خواهد رسید.

کارخانه جدید رینهازن در ایتالیا

تپ چنجر تحت بار ECOTAP VPD جدید برای تولید به‌صورت اتوماتیک در مقیاس انبوه طراحی شده‌است. در نتیجه می‌توان هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش داده و تنظیم ولتاژ تحت بار برای شبکه های توزیع را استاندارد کرد. تولید این تپ چنجر در کارخانه تازه‌تاسیس رینهازن در ایتالیا انجام می‌شود.

در 5 سال گذشته فروش پمپ‌های گرمایش تنها در آلمان به میزان 210 درصد رشد داشته‌است.

در 5 سال آینده نصب سیستم‌های خورشیدی بر روی پشت‌بام‌ها در سراسر دنیا تا 60 درصد رشد خواهد داشت.

فناوری جدید از پیشرو بازار

شرکت رینهازن تخصص خود را که از ده‌ها سال تجربه در حوزه تپ چنجر به‌دست آورده‌است، در تولید تپ چنجر تحت بار ویژه ترانسفورماتورهای توزیع به‌کار بسته و پیوسته راهکارهای جدیدی ارائه می‌دهد.

2009

در آزمایش‌های میدانی اولیه، آزمایش‌ها بر روی تپ چنجرهای معمولی با فناوری روغن انجام و اثربخشی ترانسفورماتورهای توزیع تنظیم‌شده ولتاژ در دنیای واقعی ثابت شد.

2012

اولین سری از تپ چنجر تحت بار برای ترانسفورماتورهای توزیع تنظیم ولتاژ

GRIDCON iTAP اولین تپ چنجر تحت بار خلا با حجم بسیار کم و بدون نیاز به سرویس و نگهداری مخصوص ترانسفورماتورهای توزیع بود. گروه رینهازن این محصول را به طور اختصاصی برای شبکه های توزیع تولید کرد. این تجهیز شامل تپ چنجر تحت بار، موتور درایو و تنظیم کننده ولتاژ است.

2016

اولین تپ چنجر مقاومتی بسیار سریع برای ترانسفورماتورهای توزیع

گروه رینهازن ECOTAP VPD اولین تپ چنجر تحت بار مقاومتی بسیار سریع ویژه ترانسفورماتورهای توزیع را معرفی کرد. این تپ چنجر موضوع تلفات اضافی در ترانسفورماتور را حل کرد

2018

نسل دوم ECOTAP VPD به بازار عرضه شد. این تجهیز از نسل اول ارزانتر بوده و برای بازه وسیعی از کاربری‌ها مناسب است.

 

اثبات‌شده در عمل

سال‌ها است که از ترانسفورماتورهای توزیع تنظیم ولتاژ در سراسر دنیا استفاده میشود. ما از بهره برداران شبکه و سازندگان ترانسفورماتور در خصوص تجربه آنها از این محصول سوال کردیم:

“نصب این تجهیز در مقایسه با سایر تجهیزات تنظیم ولتاژ بسیار آسان و سریع است.”
رافائل کاروسو، مدیر برنامه‌ریزی بخش فشار ضعیف، شرکت توزیع برق SA، استرالیا

 

“ترانسفورماتور توزیع تنظیم ولتاژ تکه‌ای مهم از پازل در توسعه شبکه توزیع ما بوده و به آسانی می‌توان آن را در پست های فعلی (به‌ویژه در پست های کمپکت که فضای خیلی کمی دارند) قرار داد.”
توماس هیلبه، بهره برداری از شبکه و فروش، شرکت Energienetze Voralberger در اتریش

 

“بهترین تجربه ما این بود که توانستیم ترانسفورماتور را از یک صبح تا ظهر جایگزین کرده و تمام گلوگاه‌های ولتاژی در شبکه را برطرف کردیم.شبکه بار دیگر برای توزیع انرژی الکتریکی آماده شد.
یور اربرینک، مشاور انرژی در شرکت Alliander هلند

 

“تپ چنجر ECOTAP VPD شرکت MR این امکان را به ما داد که ترانسفورماتورهایی با کاربردهای گسترده‌تر طراحی کنیم.”
چاکریت کاولوآنگ، مدیر مهندسی شرکت ترانسفورماتورسازی Charoenchai، تایلند

 

“طراحی فشرده ECOTAP VPD سبب خواهد شد تاثیری بر ابعاد ترانسفورماتور نداشته باشد.”
ملادن مارکوویچ، مهندس طراح در شرکت Koncar D&ST، کرواسی

 

“ما در حال حاضر تنها ترانسفورماتورهای تنظیم ولتاژ خریداری می‌کنیم. چرا که احتمالا در 20 سال آینده بیش از 90 درصد از ترانسفورماتورهای شبکه ما باید از این نوع باشند و فعلا به اندازه کافی ترانسفورماتورهای توزیع معمول در شبکه داریم.”
دکتر یوهانس اشمیسینگ، سرپرست توسعه شبکه برق در شرکت AVACON Netz Gmbh، آلمان

 

منبع: The next level for the VRDT