RHONA بزرگترین تولیدکننده ترانسفورماتور در شیلی است که با ساخت یک ترانسفورماتور هوشمند با امکان اتصال نیروگاه بادی به شبکه برق، پا به عرصه بین‌المللی گذاشته است.

یک ریسک بزرگ، اولین قدم در ساخت بزرگترین ترانسفورماتور در شیلی

شرکت RHONA، 60 سال سابقه در ساخت ترانسفورماتورهای  استاندارد شبکه‌ با ولتاژ بالا و متوسط تا حداکثر توان 90 MVA برای تجهیز صنایعی مانند ماهی گیری، معدن و چوب بری دارد.

کارلو ساووی، مدیر بخش صنعتی و خولیو کوئزادا، مدیر بخش مهندسی متوجه شدند که شرکت دولتی نروژی به نام Statkraft به یک ترانسفورماتور 100/133 MVA نیاز دارد. با این که این شرکت تا بحال ترانسفورماتوری با این توان تولید نکرده بود اما آن‌ها تصمیم به ساخت این دستگاه گرفتند.

ساخت این دستگاه برای شیلی یک چالش جالب بود چرا که ترانسفورماتوری که شرکت استاتکرفت نیاز داشت از نوع ترانسفورماتور رنج قدرت بود که تا کنون در شیلی ساخته نشده بود. اما شرکت RHONA با پشتوانه 300 کارمند باتجربه که اکثر آن‌ها بیش از 20 سال سابقه ساخت ترانسفورماتورها را داشتند، اعتماد به نفس لازم برای ساخت این دستگاه را داشت.

خولیو کوئزادا در این‌باره گفت: “پس از یک تجزیه و تحلیل کامل، پاسخ ما این بود: بله، ما می‌توانیم و می‌خواهیم این کار را انجام دهیم؛ بیایید برنده مناقصه شویم! ”

پروژه ساخت ترانسفورماتور در شیلی

شرکت نروژی استاتکرفت در زمینه پروژه‌های بزرگ برق آبی و نیروگاه‌های بادی بین‌المللی فعالیت می‌کند. این گروه در شیلی در حال ساخت سه نیروگاه بادی در جنوب قاره آمریکا بین اقیانوس آرام و کوه‌های آند است.

این سه پروژه در مجموع، قابلیت تولید بیش از ۱۰۰ مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر را در شبکه برق دارند. یکی از این نیروگاه‌ها در نزدیکی لیتوچه در جنوب پایتخت شیلی در حال ساخت است. برای انجام این کار، شرکت استاتکرفت از RHONA خواست تا یک ترانسفورماتور قدرت پیشرفته را تأمین کند که علاوه بر داشتن عملکرد قابل اطمینان، سیستم مانیتورینگ دائمی مناسبی هم داشته باشد.

پیروزی شرکت RHONA در مناقصه

در شیلی، قرارداد‌های حوزه انرژی به صورت مستقیم بین دو شرکت بسته نمی‌شوند، بلکه اداره ملی انرژی شیلی با برگزاری یک مناقصه جهانی، بهترین گزینه را انتخاب می‌کند.

کوئزادا می‌گوید: در شیلی اقتصاد باز داریم و به طور کلی هیچ تعرفه یا مانعی برای ورود شرکت‌های خارجی وجود ندارد. به همین دلیل است که شرکت‌های بومی شیلی هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت باید پیشرو باشند. “

بنابراین کوئزادا با شریک و تأمین کننده خود، فیلیپه مادیرا، مدیر فروش شرکت MR در سائوپائولو تماس گرفت وضعیت را شرح داد و خواست که به سرعت مشغول به کار شوند تا شرکت RHONA در مناقصه پیروز شود.

تیم شرکت رونا که موفق به ساخت بزرگترین ترانسفورماتور در شیلی شدند

تیم شرکت RHONA که موفق به ساخت یک ترانسفورماتور هوشمند شدند.

مادیرا می‌گوید: ” به خاطر می‌آورم که ما به شرکت RHONA پیشنهاد دادیم که علاوه بر تپ چنجر onload، در قسمت سیستم مانیتورینگ که شامل نرم­‌افزار­های مرتبط و سنسور‌ها هم بود، کمک کنیم. “

کوئزادا عنوان کرد: “ انتخاب ما برای تپ چنجر مثل روال گذشته شرکت MR بود اما برای سیستم مانیتورینگ و سنسورها به سراغ تأمین کنندگان دیگر رفتیم اما در نهایت برای هماهنگی بهتر اجزای سیستم، قرار شد که همه اجزا را از یک شرکت واحد سفارش دهیم. “

او در ادامه گفت: “ اما جزئیات جالب‌تری هم وجود دارد، نرم افزار ETOS شرکت MR مبتنی بر سیستم عامل لینوکس است و به علت نداشتن هزینه‌های جانبی مثل لایسنس، مشتری به سادگی می‌تواند مانیتورینگ را با یک مرورگر ساده انجام دهد.”

ما مناقصه ساخت بزرگترین ترانسفورماتور در شیلی را بردیم!

مدارک و برنامه‌ها به مناقصه ارسال شدند. روز اعلان نتایج نزدیک می‌شد و همچنان یک رقیب در میدان رقابت وجود داشت. اما در نهایت، شرکت RHONA، با رضایت از قیمت و تکنولوژی‌های پیشنهاد شده، تصمیم به ادامه حضور مناقصه گرفت.

همچنین این شرکت به خاطر نزدیکی به نیروگاه بادی امتیاز کسب کرد چرا که در اعلامیه مناقصه سرعت ارائه خدمات هم امتیاز داشت. تصمیم نهایی گرفته شد. کوئزادا گفت: “ما مناقصه را بردیم. “ کارلو ساووی ادامه داد: “ طبیعتاً همه ما خیلی خوشحال بودیم. اما به لحظه بعد که فکر کردم، فهمیدم حالا یک موضوع جالب برای کار داریم. باید آن را بسازیم!”

شروع ساخت ترانسفورماتور

وزن این دستگاه در نهایت ۱۴۰ تن خواهد شد، راندمان ۹۹.۶۵ درصدی خواهد داشت و با صدایی کمتر از ۶۱ دسیبل کار خواهد کرد. این دستگاه بزرگ‌ترین ترانسفورماتور قدرتی خواهد بود که تاکنون در تمام شیلی ساخته شده است. اما در ابتدا، تیم شرکت RHONA باید تصمیم می‌گرفت که چگونه این دستگاه را بسازد: ”

ما تصمیم گرفتیم که برای ساخت پوشش برخلاف شیوه مرسوم،  ترانسفورماتور را با مخزن Bell Type  بسازیم زیرا این بهترین گزینه با توجه به ابعاد و وزن نهایی بود. “ ساووی نیز برای ساخت این ترانسفورماتور غول‌پیکر، کارخانه خود را با ساختارهای تولیدی جدید تجهیز کرد.

بزرگترین ترانسفورماتور در شیلی

پس از ساخته شدن ترانسفورماتور 100/133 MVA به متخصصین کشور شیلی  اعتماد به نفس حضور در  پروژه های بین‌المللی را داد.

استفاده از سیستم کنترل و نظارت مرکزی MR برای تحلیل همه سیگنال‌ها

نکته مهمی که هنگام ساخت این دستگاه باید در نظر گرفته می‌شد، تولید سیم پیچ و کیپ نگه‌داشتن مخزن ترانسفورماتور بود که نیاز به توجه ویژه داشت. ساووی گفت: “ حتی اگر یک نشتی بسیار کوچک در طول آزمایش نهایی پیدا می‌شد، دردسر بزرگی ایجاد می‌کرد. این موضوع برای ماه‌ها به کابوس من تبدیل شده بود. “ ا

گر بخواهیم دو بخش ساخت و نرم‌افزار را مقایسه کنیم، بخش مانیتورینگ و اتصال داده‌ها نسبتاً آسان‌تر است. شرکت RHONA سیستم کنترل و نظارت مرکزی شرکت MR، ETOS، را انتخاب کرد که تمام سیگنال‌های سنسورهای ترانسفورماتور را تحلیل و ارزیابی می‌کند و آن‌ها را به پایانه کنترل از راه دور شرکت استاتکرفت انتقال می دهد.

یک سنسور MSENSE DGA به طور مداوم غلظت گازها در روغن ترانسفورماتور را اندازه‌گیری می‌کند و شاخص‌های اولیه هیدروژن، مونوکسید کربن و رطوبت در محیط عایق را محاسبه می‌کند تا به سرعت در هنگام مشکلات الکتریکی و حرارتی هشدار دهد.

ترمومتر فیبر نوری با استفاده از MSENSE FO به صورت آنلاین، دمای سیم‌پیچ را در لحظه و مستقیماً درون سیم‌پیچ ثبت می‌کند و به اپراتورها اجازه می‌دهد تا بار دینامیکی را مدیریت کنند.

تیم استاتکرفت می‌توانند تمامی این داده‌ها و تحلیل‌های عملکردی که سنسور به صورت مداوم تهیه می‌کند را به سادگی، در پنجره مرورگر خود مشاهده کنند. کوئزادا می‌گوید: “ یک مشتری مثل شرکت استاتکرفت، هرگز بدون چنین کیفیت و کنترلی، قراردادی را امضا نمی­کند. ”

این نیروگاه در پایان سال ۲۰۲۲ تکمیل شد و حالا بزرگ‌ترین ترانسفورماتور برق تولید شده در شیلی در یک پست برق و در یک محیط کم ارتفاع و مسطح قرار دارد و آماده انتقال انرژی از نیروگاه بادی به شبکه برق ولتاژ بالایی است که هنوز ساخت آن کامل نشده است.

همکاری سازنده دو شرکت MR و RHONA ادامه‌دار خواهد بود

شرکت RHONA با موفقیت در پروژه استاتکرفت اکنون خوشحال است و به خود افتخار می‌کند. تیم این شرکت می‌گوید: “ سطح ما در این بازی بالاتر رفته و فکر می‌کنم فصل جدیدی را در تاریخ شصت ساله شرکت RHONA آغاز کرده‌ایم می‌خواهیم این مسیر را ادامه دهیم. “

فیلیپه مادیرا، از شرکت MR نیز تحت تأثیر قرار گرفته است: “ در مقیاس بین‌المللی شرکت RHONA هنوز یک تولید کننده نسبتاً کوچک ترانسفورماتور محسوب می‌شود اما آن‌ها توانستند در مدتی کوتاه، قدم بزرگی برای توسعه این شرکت بردارند.”

همکاری شرکت MR در ساخت بزرگترین ترانسفورماتور در شیلی

دو شرکت RHONA و MR به عنوان دو شریک قدرتمند، به فکر اجرای پروژه‌های ساخت ترانسفورماتور بیشتری هستند. از چپ به راست: فیلیپه مادیرا (مدیر فروش منطقه‌ای شرکت MR do Brasil)، مارسلو اولوا (مدیر بازرگانی شرکت RHONA) و موریتز ورنر (سرپرست فروش شرکت MR در آمریکای لاتین)

دو شرکت RHONA و MR قرار است از تجربه مثبتی که از این پروژه به دست آورده‌اند، استفاده کنند و برای تقویت بیزنس ترانسفورماتورهای قدرت بزرگ، همکاری خود را گسترش دهند. به هر حال، روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر در شیلی نیاز به ترانسفورماتورهای بزرگ برق و همچنین نیاز به مانیتورینگ مداوم را افزایش می‌دهد.

در حال حاضر شرکت RHONA علاوه بر کشور خود، نگاهی به بازار جهانی هم دارد. مارسلو اولوا، مدیر بازرگانی شرکت RHONA، با خوشحالی اعلام کرد: ” اکنون ما بازار ایالات متحده را نیز هدف قرار داده‌ایم زیرا می‌دانیم تقاضای ترانسفورماتور قدرت پیشرفته از عرضه تولیدکنندگان بیشتر است. ما اکنون شجاعت حضور در این بازار را داریم.”

 

منبع: Big in Chile