رونار سواوار سواوارسون (Rúnar Svavar Svavarsson) از شرکت ایسلندی Veitur مزایای زیادی در دیجیتال کردن تدریجی ناوگان خود به ترانسفورماتورهای هوشمند می‌بیند. او در این مصاحبه توضیح می‌دهد که سیستم‌های جدید چگونه در کاهش هزینه‌ها و افزایش ضریب اطمینان شبکه به کمک او آمده‌اند.

 

ترانسفورماتورهای هوشمند کارهای ما را آسان می‌کنند
رونار سواوار سواوارسون مدیر فنی شرکت Veitur است. این شرکت یک اپراتور شبکه‌ی ایسلندی است و در سال ۱۹۲۱ تاسیس شده است. شرکت Veitur تامین‌کننده‌ی برق ریکیاویک، پایتخت و جنوب غربی جزیره، یعنی حدود ۵۶ درصد جمعیت کشور است. شبکه‌ی Veitur شامل ۱۳ ایستگاه اصلی با ۲۳ ترانسفورماتور از 25MVA تا 40MVA می‌شود.

اهمیت تعمیر و نگهداری

تعمیر و نگهداری برای شما چقدر اهمیت دارد؟

بسیار مهم است. ترانسفورماتور تا اندازه‌ای شبیه انسان است. بیشتر ما سالی یک بار به پزشک مراجعه می‌کنیم تا مطمئن شویم همه چیز همان‌طور است که باید باشد. اگر این‌طور نباشد پزشک گام‌های لازم را بر می‌دارد. ما هم زمانی که داده‌های به دست آمده از ترانسفورماتور نشان دهند که مشکلی وجود دارد، همین کار را می‌کنیم. ما به همین صورت به دنبال یک مشکل می‌گردیم و آن را اصلاح می‌کنیم. برای انجام این کار لازم است ترانس مورد پایش قرار بگیرد.

این پایش به چه صورت است؟

امروزه این امر به دو صورت انجام می‌شود. بخشی از داده‌های مورد نیاز از یک سیستم کنترل SCADA به دست ما می‌رسد. برای به دست آوردن داده‌های دیگر، همکاران ما باید به محل ترانسفورماتور بروند و داده‌ها را مستقیما بخوانند. این مقادیر به طور مثال اطلاعاتی درباره ترکیب گازهای موجود در روغن و یا بیشترین دمای سیم‌پیچ‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهند. به دلیل این شیوه‌ی نگهداری سنتی، ما در حال حاضر عمدتاً بر اساس دوره‌های زمانی یا شیوه‌ی نگهداری پیشگیرانه کار می‌کنیم. دقیقا مانند انسانی که به صورت منظم به دکتر مراجعه می‌کند. در حال حاضر این رویه بدون توجه به این که چقدر زمان‌بر است و چقدر خدمات را باید در محل دریافت کنیم تا این شیوه‌ی نگهداری امکان‌پذیر شود، انجام می‌شود. اما این موضوع در آینده و با ترانسفورماتورهای هوشمند تغییر خواهد کرد.

دیجیتال کردن تدریجی ترانسفورماتورهایمان به این معنی است که اطلاعات بیشتری را دریافت می‌کنیم، آن هم به صورت آنلاین و لحظه‌ای.

اهمیت تغییرات و داده‌ها

ترانسفورماتورهای هوشمند با بهره گیری از سیستم ETOS

ارسال اطلاعات به مرکز کنترل با نصب ETOS

تغییر به چه شکل؟

دیجیتال شدن تدریجی ترانسفورماتورهای ما، به این معنی است که ما اطلاعات بسیار بیشتری را دریافت می‌کنیم، آن هم به صورت لحظه‌ای و آنلاین. در نتیجه می‌توانیم وضعیت سیستم را سریع‌تر، موثرتر و از همه مهم‌تر به صورت پیوسته‌تر نسبت به قبل ارزیابی کنیم. یک مثال واقعی از این موضوع در دو نمونه از جدید‌ترین ترانسفورماتورهای هوشمند ما دیده می‌شود که به ما کمک می‌کنند تا شبکه‌ی قابل اعتماد‌تری داشته باشیم. این دو مدل به طور پیوسته «وضعیت سلامت» ترانسفورماتور را به ما می‌دهند و ما می‌توانیم بر اساس این اطلاعات عمل کنیم.

به لطف سنسور مانیتورینگ بوشینگ MSENSE BM ما همچنین برای اولین بار می‌توانیم به طور مستمر نظارت آنلاین بر بوشینگ های ترانسفورماتور داشته باشیم.

چه مقادیری را می‌توان ثبت کرد؟

مثلا آنها می‌توانند ما را از دمای نقاط مختلف ترانسفورماتور با خبر کنند. به طور مثال در قسمت‌های پایینی یا بالایی و یا روی سیم‌پیچ اولیه و یا ثانویه. همچنین ما می‌توانیم بر شکل‌گیری هیدروژن، منواکسیدکربن و رطوبت نظارت کنیم و به این ترتیب وضعیت روغن را به صورت مستمر مانیتور کنیم. علاوه بر اینها ما از طریق تپ‌چنجر تحت بار، اطلاعاتی درباره‌ی جریان بار، ولتاژ، آمپر و موقعیت تپ بدست می‌آوریم. به لطف سنسور مانیتورینگ بوشینگ MSENSE BM ما همچنین برای اولین بار می‌توانیم به طور مستمر نظارت آنلاین بر بوشینگ های ترانسفورماتور داشته باشیم.

مزایا و منافع ترانسفورماتورهای هوشمند

مانیتورینگ آنلاین ترانسفورماتورها برای شما چه منفعتی دارد؟

ترانسفورماتورهای هوشمند به طور قابل ملاحظه‌ای کار ما را ساده‌تر کرده‌اند و به کمک آن‌ها هزینه‌هایمان را کاهش داده‌ایم. از آن‌جا که همه‌ی اطلاعات را در مراکز کنترل و به صورت لحظه‌ای به دست می‌آوریم، می‌توانیم بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر نسبت به مشکلات احتمالی پاسخ دهیم. به این صورت از نگهداری پیشگیرانه به سمت نگهداری برمبنای وضعیت موجود (CBM) حرکت کرده‌ایم که به این معنی است که دقیقاً در زمان مورد نیاز واکنش نشان می‌دهیم، نه خیلی زودتر و نه خیلی دیرتر. جدا از این، ما دیگر نیاز نداریم برای جمع آوری اطلاعات به محل ترانس مراجعه کنیم. در عوض می‌توانیم مستقیماً از مرکز کنترل به همه‌چیز دسترسی داشته باشیم. درخواست خدمات کمتر و تشخیص زودهنگامِ خطاها، باعث شده‌اند که بتوانیم هزینه‌ها را در طول عمر ترانسفورماتور کاهش دهیم. این موضوع نشان‌دهنده‌ی این است که سرمایه‌گذاری ما روی تکنولوژی جدید، سودآور بوده است.

ترانسفوماتورهای هوشمند اطلاعات را از طریق ETOS ارسال می‌کنند

سیستم نرم افزاری ETOS نصب شده بر روی ترانسفورماتور

به نظر شما چه قابلیت‌هایی پر منفعت‌تر هستند؟

دوست دارم در اینجا دو چیز را ذکر کنم: سیستم آنالیز گازهای محلول در روغن و سیستم مانیتورینگ بوشینگ. با استفاده از تحلیل روغن، می‌توانیم به راحتی بر کیفیت روغن نظارت کنیم و خطاهای احتمالی را زودهنگام تشخیص دهیم. به این صورت می‌توانیم ریسک از کار افتادگی ترانس را به حداقل برسانیم. و دستگاه بوشینگ مانیتورینگ MR بدون شک، بزرگترین پیشرفت ما بوده ‌است. پیش از این، ما اصلا نمی‌توانستیم بر این بخش مهم از ترانسفورماتور نظارت کنیم. حالا به صورت آنلاین اطلاعاتی از فرسوده شدن بوشینگ‌ها، رطوبت و «وضعیت سلامت» عمومی آن‌ها به دست می‌آوریم.

آینده ترانسفورماتورهای هوشمند

نصب سنسور مانیتورینگ بوشینگ MSENSE BM

نصب سنسور MSENSE BM بر روی ترانسفورماتور

شما یک مشتری پایلوت برای دستگاه پایش بوشینگ مانیتورینگ MR بوده‌اید. برای تصمیم‌گیری در مورد این پیشنهاد به زمان زیادی نیاز داشتید؟

به هیچ عنوان، چرا که ما چند دهه است که با شرکت MR همکاری داریم. تقریبا همه‌ی ترانسفورماتورهای ما یک تپ چنجر تحت بار از این شرکت دارند. قدیمی‌ترین آن‌ها مربوط به سال۱۹۷۴ است و هنوز بدون نقص کار می‌کند. به همین دلیل شکی نداشتیم که شرکت MR سیستمی با کیفیت و سطح بالا به لحاظ فنی ارائه می‌کند که از مزیت‌های مهم ما خواهد بود. این، امتیاز چنین همکاری طولانی مدتی است؛ شما دقیقا می‌دانید چه چیزی قرار است تحویل بگیرید و می‌توانید روی طرف مقابل حساب کنید.

ما دیگر نیاز نداریم برای جمع آوری اطلاعات به محل ترانسفورماتور مراجعه کنیم. در عوض می‌توانیم مستقیماً از مرکز کنترل به همه‌چیز دسترسی داشته باشیم.

برنامه‌ی شما برای آینده‌ی ناوگان ترانسفورماتورهایتان چیست؟

در مجموع ۲۳ تراسفورماتور در شبکه‌ی ما کار می‌کنند. کمی کمتر از نصف آن‌ها بین ۳۱ تا ۵۰ سال سن دارند. با توجه به افزایش تقاضا برای انرژی به زودی قادر نخواهیم بود که افزونگی (redundancy) مورد نیاز را برای بعضی از ایستگاه‌هایمان فراهم کنیم. از این رو به صورت تدریجی این ترانسفورماتورها را با ترانسفورماتورهای جدید جایگزین می‌کنیم تا ما را برای پاسخگویی به بار آینده‌ی شبکه آماده کنند. و همچنین باعث پیشرفت دیجیتالی شدن ناوگان می‌شوند. این کار گزینه‌ها و امکانات بیشتری برای نگهداری بهتر و قابلیت اطمینان بیشتر در اختیار ما قرار می‌دهد. این رویکرد همچنین هزینه‌ها را در طول دوره‌ی سرویس‌دهی سیستم کاهش می‌دهد. من فکر می‌کنم بسیار واضح است که همین راه را ادامه خواهیم داد.

 

منبع: شماره 2 مجله آنلود