برای مدت 20 سال تپ چنجر خلاء VACUTAP VV در سراسر جهان به بهره برداری از ترانسفورماتورها تقریبا بدون نیاز به سرویس و نگهداری یاری رسانده است. این داستان یک تپ چنجر پرفروش است.

 

از تخته طراحی تا شبکه

چه روزهایی بودند! زمانی که وولفگانگ آلبریشت (Wolfgang Albrecht) در سال 1987 به‌عنوان مهندس به دپارتمان توسعه شرکت MR پیوست، تپ چنجرهای تحت بار همچنان برروی تخته طراحی می‌شدند. مانند آنچه در عکسی از لئو پیلمایر همکار او می‌بینید. این مسئله همچنین برای طرح‌های اولیه VACUTAP VV، که توسط تیم تحت سرپرستی آلبرشت انجام شد، صادق بود.

طراحی تپ چنجر بر روی تخته طراحی پیش از رایج شدن سیستم‌های کامپیوتری

«زمانی که این محصول در سال 2000 معرفی شد، اولین تپ چنجر مقاومتی سرعت بالا با فناوری خلاء و روغن عایقی بود». البته در آن زمان تخته‌های طراحی مدت‌ها بود که جای خود را به سیستم‌های 3D CAD شرکت MR داده بود. اما صرف‌نظر از تغییرات فنی کوچک، VACUTAP VV همچنان براساس همان ایده اولیه عمل می‌کند.

 

نقطه‌ی شروع

جرقه‌های الکتریکی به‌وجود آمده در زمان سوئیچینگ در یک تپ چنجر روغنی موجب آلوده شدن روغن می‌شوند. این به معنای تعویض روغن به‌ویژه در تپ چنجرهایی است که کارکرد زیاد (چند صد هزار عملکرد) دارند. با توجه به افزایش دغدغه‌های زیست‌محیطی و مالی بهره‌برداران ترانسفورماتورهای قدرت، نیاز به یک تپ چنجر جدید با حداقل نیاز به سرویس و نگهداری احساس می‌شد.

فعالیت‌های نوآورانه

شرکت MR پس از خرید بخش تولید تپ چنجرهای نوع راکتوری شرکت وستینگهاوس در دهه‌ی 80 میلادی، به بحث سوئیچینگ خلاء ورود کرد. هرچند این موضوع به مدت طولانی در حاشیه ماند و تنها در زمان طراحی VACUTAP VV مجددا مطرح شد.

 

راهکار

قوس الکتریکی نمی تواند باعث آسیب به کپسول های خلاء شود، بنابراین نیازی به تعویض روغن نیست. به‌علاوه این فناوری سوئیچینگ، استفاده از روغن های عایقی جایگزین و دوستدار محیط زیست را امکان‌پذیر می‌کند. آلبرشت طراحی تپ چنجر VACUTAP VV را چالش برانگیز می‌داند: «بزرگ‌ترین چالش، تنظیم فنرهای جمع‌کننده انرژی لازم برای سوئیچینگ بود. نیروی خلاء ناشی از شش کپسول به معنای نیاز به گشتاور بیشتر برای سوئیچینگ بود»

 

اولین تپ چنجر خلاء

اولین تپ چنجر VACUTAP VV تولیدی در کارخانه رگنزبورگ سفری طولانی داشت. این تپ چنجر به شهر کویت در شبه جزیره عربستان ارسال شد. این تپ چنجر از ماه می سال 2000 در داخل ترانسفورماتوری ساخت مجارستان نصب شده و در محله‌ی یرموک شهر کویت درحال بهره‌برداری بدون هیچ حادثه‌ای است. و این مسئله‌ی مهمی است! چرا که دمای تابستان در این شهر بیابانی به 50درجه سانتیگراد می‌رسد و ساکنین این منطقه ناچار به استفاده از سیستم‌های سرمایشی هستند.

کیفیت تپ چنجر VACUTAP VV بر اساس ارقام

2,525 مشتری

بهره‌بردار در سراسر دنیا در حال استفاده از تپ چنجر تحت بار خلاء هستند. این تپ چنجر در ترانسفورماتورهای تولید شده توسط 399 سازنده نصب شده‌است.

 

27,123 دستگاه

تپ چنجر VACUTAP VV از زمان معرفی به بازار تا کنون 27.123 بار به فروش رسیده است. در ابتدا سفارش‌ها به کندی افزایش می‌یافت اما در مدت زمان کمی، بهره برداران و سازندگان بیشتری به مزایای آن پی بردند.

آمار فروش تپ چنجر VACUTAP VV

 

600,000 عملکرد

حداقل تعداد عملکرد VACUTAP VV پیش از نیاز به سرویس اساسی است. هرچند با 300 هزار عملکرد نیز نیاز به انجام سرویس جزئی وجود دارد. اولین مدل‌های تپ چنجر VV، هر 150هزار عملکرد نیاز به سرویس داشت.

 

(40-) 25- تا 120+ درجه‌ی سانتیگراد

بهره‌برداری از تپ چنجر VV برای کار در این بازه‌ی دمایی روغن مناسب است. در درجه‌حرارت‌های پائین‌تر از صفر درجه‌ی سانتیگراد، گرانروی روغن افزایش و در درجه‌حرارت‌های بالا کاهش می‌یابد. با این وجود فرآیند سوئیچینگ همیشه به‌صورت مطمئن انجام می‌شود.

 

40 تا 145 کیلوولت

بازه ولتاژی درنظرگرفته‌شده برای VACUTAP VV است. با توجه به ولتاژ، ارتفاع تپ چنجر بین 1.8 تا 2.4 متر خواهد بود

 

منبع: Still Going Strong