سیستم‌های تست شرکت HIGHVOLT به انجام موفقیت آمیز تغییرات انرژی کمک می‌کنند.

راکتورهای XXL ستون فقرات تغییرات انرژی

منابع تولید برق تجدیدپذیر معمولا دور از مناطق مسکونی هستند و همواره مسافت لازم برای انتقال برق به محل مصرف، رو به رشد است. در نتیجه پروژه‌های نصب صدها کیلومتر کابل‌ زمینی و زیردریایی در دنیا در حال افزایش است. پروژه‌های مهمی چون A-Link (انتقال برق جنوب به جنوب شرقی آلمان) ستون فقرات تغییر انرژی محسوب می‌شوند. قسمت‌های مختلف کابل‌های مورد استفاده در این پروژه باید تحت آزمون قرار بگیرند تا در زمان بهره‌برداری هیچ حادثه‌ای در سیستم‌های کابلی حادث نشود. بیشترین خطا در محل اتصال کابل‌ها اتفاق می‌افتد.

از آنجا که سیستم‌های تست معمول، توان لازم برای انجام آزمون‌ها را ندارند، شرکت HIGHVOLT راکتور XXL مخصوصی را برای این کار طراحی و تولید کرده‌ است. برای تست رزونانسی، این تجهیزات توانی 4 برابر بیشتر از راکتورهای قدیمی را تولید می‌کنند، در حالی که ابعاد آن‌ها تنها دو برابر شده است. این توان را می‌توان با اتصالات سری و موازی افزایش داد که به معنای امکان انجام تست بر روی کابل‌ها تا 200 کیلومتر است.

سیستم تایپ تست محصول شرکت HIGHVOLT

پایش وضعیت آنلاین کابل

در صورت وقوع خطا در زمان بهره‌برداری می‌توان از عیب‌یاب HiRES برای شناسایی محل خطا استفاده کرد. این دستگاه پایش وضعیت آنلاین، در زمان بهره‌برداری به کابل‌های فشار متوسط و فشار قوی متصل شده و در صورت هرگونه شکست عایقی، سریعاً هشدار می‌دهد. در نتیجه بهره‌بردار دقیقاً می‌داند کدام قسمت کابل را تعمیر کند. در روش‌های‌ معمول تست، خطا تنها در صورت وقوع قابل شناسایی است. علاوه بر این باید یک منبع ولتاژ با توان بالا را به محل سایت آورد و آزمون‌ها با هزینه‌ی بالا و در مدت زمان طولانی انجام شود. در نتیجه موقعیت یاب HiRES، راهکاری کم هزینه‌ برای پایش آنلاین وضعیت قسمت‌های مختلف کابل است.

سیستم تست HIGHVOLT موقعیت یاب HiRES

سیستم‌های تست کابل بر روی دریا

تعداد و ابعاد نیروگاه‌های بادی نصب شده روی دریا رو به افزایش بوده و سهم قابل توجهی در افزایش نسبت برق پاک در ترکیب انرژی تولید شده دارند. درعین حال توان توربین‌های بادی نیز مرتباً بیشتر می‌شود. به‌عنوان مثال ولتاژ کابل‌های خروجی در مزارع بادی جدید به 66کیلوولت رسیده‌است. از این‌رو متخصصین موسسه‌ی بین‌المللی IEC در استاندارد جدید IEC 63026، تست رزونانسی را برای کابل‌های زیردریایی با ولتاژ بهره‌برداری بیشتر از 36کیلوولت و حداکثر ولتاژ کمتر از 72.5 کیلوولت مجاز دانسته‌اند. این تست علاوه بر آزمون عملکردی (24 ساعت تحت ولتاژ نامی)، قابل انجام است. شرکت HIGHVOLT تنها تولید کننده‌ی سیستم‌های تست مقاوم در برابر آب بوده و به‌همین دلیل با وجود شرایط بد آب‌وهوایی همواره در سایت‌های روی دریا حاضر است.

ارزیابی وضعیت تجهیزات در ارتفاع 120 متری از زمین

ترانسفورماتورهای نصب شده در ناسل توربین‌های بادی در معرض تنش‌های زیادی هستند: ارتعاشات مکانیکی روتورها، صاعقه، تغییرات مداوم بار و تعداد زیاد سوئیچینگ. اگر این ترانسفورماتورها دچار حادثه شوند، تعمیر یا حتی تعویض آن‌ها، زمان‌بر و پرهزینه خواهد بود. چه باید کرد؟ به‌طور ایده‌آل بهترین زمان ارزیابی وضعیت دوره‌ای ترانسفورماتور به منظور شناسایی عیوب احتمالی، در مراحل اولیه است. روش استاندارد برای انجام این کار انجام آزمون ولتاژ القایی، به‌همراه اندازه‌گیری تخلیه جزئی است. اما چگونه می‌توان این تست را در ارتفاع صدها متری از زمین و در فضای محدود ناسل انجام داد؟ شرکت HIGHVOLT سیستم‌های تست سیاری تولید کرده‌ است که بهره‌بردار یا پیمانکار تست، می‌تواند وضعیت عایقی ترانسفورماتور را به‌صورت مستقیم و در داخل ناسل انجام دهد.

بهره‌برداری در قلب نیروگاه

ترانسفورماتورهای قدرت در سراسر دنیا به سن بحرانی نزدیک شده‌اند و همزمان، بار شبکه‌های برق‌رسانی به دلیل جریان بارهای دو طرفه ناشی از عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر در حال افزایش است. بهره‌برداران می‌توانند وضعیت ترانسفورماتورهای خود را با انجام آزمون‌هایی مانند ولتاژ القایی (در شرایط بی‌باری) و تلفات بار (در شرایط تحت‌بار) ارزیابی کنند. اغلب لازمه‌ی انجام این تست‌ها، خارج کردن ترانسفورماتور از مدار، خالی کردن روغن و حمل آن به کارگاه تعمیر است که پیچیدگی‌های عملیاتی و هزینه بالایی را تحمیل می‌کند. شرکت HIGHVOLT بدین منظور سیستم تستی را تولید کرده است که می‌توان آن‌ را سوار بر یک کامیون به محل نصب انتقال داده و آزمون‌های فشار قوی را در خود پست فشار قوی انجام داد. بدین شکل، بهره‌بردار می‌تواند براساس نتایج آزمون‌ها در خصوص لزوم خارج کردن ترانسفورماتور از مدار و انتقال به کارگاه یا انجام تعمیرات در سایت (که روش ارزان‌تری است) تصمیم‌گیری کند.

سیستم‌های تست سیار محصول شرکت HIGHVOLT

سیستم‌های تست سیار کابل

شرکت HIGHVOLT در زمینه‌ی انجام تست‌های کابل‌های فشارقوی با عایق پلیمری مانند XLPE، پیشگام است. مهندسین شهر درسدن (Dresden) اولین دستگاه تست سیار کابل که بر روی یک کامیون قابل نصب است را تولید کرده‌اند. با این روش می‌توان دستگاه‌های تست را بدون آنکه نیاز به کسب مجوزهای مخصوص باشد، تقریباً به هر سایتی انتقال داد. حتی سایت‌هایی که برای تجهیزات تست بزرگ، فضای کافی ندارند.

این شامل شهرها و مناطق پرجمعیت می شود که کابل‌های خیلی بیشتری در زیرزمین در حال نصب دارند. دستگاه تست سیار به‌گونه‌ای طراحی شده است که کابل‌های با طول ده کیلومتر را می‌توان با آن موردِ آزمون قرارداد و برای کابل‌های طولانی‌تر، می‌توان از چند دستگاه تست به‌صورت سری و موازی استفاده نمود.

 

دریافت مشاوره

در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در مورد محصولات شرکت HIGHVOLT می‌توانید با آقای مهندس رفیع در ارتباط باشید:
NavidReza Rafi - نویدرضا رفیع واتساپ: 09028864678
ایمیل:    N.rafi@enerjan.com

 

منبع: شماره 8 مجله آنلود