تنها پنج روز برای ساخت 3 تپ چنجر غول پیکر در واقع بزرگترین تپ چنجر ساخته شده توسط رینهازن، کافی بود. در حالیکه فرآیند پیچیده‌ی طراحی و توسعه کلید تنظیم بار، 3 ماه زمان برد. گام بعدی: تست با ولتاژ 1000 کیلو ولت در آزمایشگاه تست رینهازن.

زمانی که یک کلید تنظیم ولتاژ غیر تحت بار باید یک تست ولتاژ عظیم 1000 کیلو ولت را تحمل کرده و  112 کیلو ولت را در تنها یک پله تعویض کند، اندازه واقعا مهم می‌شود. متخصصان شرکت رینهازن، سه عدد از این دستگاه غول پیکر را برای شرکت PTI که یک تولیدکننده ترانسفورماتور در کشور کاناداست، ساخته‌اند.

بزرگترین تپ چنجر غیر تحت بار ساخت شرکت رینهازن، 3 متر طول داشته و قطر آن یک 1 متر است. ساخت تجهیزی با این اندازه، رینهازن و رگنزبورگ را پر رنگ‌تر از همیشه بر روی نقشه جهان برجسته نموده است. هیچ تولید کننده‌ی دیگری به طور معمول کلیدهای تنظیم ولتاژی با این اندازه را در میان نمونه کارهایش نداشته و یا این اندازه تجربه در حوزه‌های بسیار تخصصی ندارد. با این حال در ابتدا معلوم نبود که ساخت چنین کلید تنظیم ولتاژی که شرکت ترانسفورماتورسازی PTI نیاز داشت، به لحاظ فنی امکان‌پذیر باشد.

بزرگترین تپ چنجر ساخته شده در دنیا

بزرگترین تپ چنجر غیر تحت بار در شرکت MR

تپ چنجر غول پیکر با تغییر پله 112 کیلوولتی

شرکت ترانسفورماتورسازی PTI سفارشی از یک تامین‌کننده‌ی انرژی کانادایی مبنی بر جایگزینی یک ترانسفورماتور نیروگاه برق‌آبی که به پایان عمر مفیدش رسیده بود، دریافت کرد. ترانسفورماتور جدید باید قادر به کلیدزنی بین یک خط انتقال 250 کیلو ولتی و خط 143 کیلو ولتی می‌بود. ولتاژ تست مورد نیاز 1000 کیلو ولت بود.

از دیدگاه ما، چالش بزرگی که باید یک پله سوئیچینگ 112 کیلو ولتی را با حفظ ولتاژ آزمایشی به این بزرگی پل بزنیم به این معنی بود که تنها یک تامین کننده وجود داشت که ما می خواستیم با آن کار کنیم و این شرکت Reinhausen بود.
جرج پارتیکا جونیور (George Partyka Jr) معاون PTI می‌گوید

از دیدگاه ما، چالش بزرگی که باید یک پله سوئیچینگ 112 کیلو ولتی را با حفظ ولتاژ آزمایشی به این بزرگی پل بزنیم به این معنی بود که تنها یک تامین کننده وجود داشت که ما می خواستیم با آن کار کنیم – و آن Reinhausen بود.

 جرج پارتیکا جونیور (George Partyka Jr) معاون PTI می‌گوید: «از نظر ما چالش بزرگی که باید یک پله سوئیچینگ 112 کیلو ولتی را با حفظ ولتاژ تستی به این عظمت تحمل کند، به این معنی بود که تنها یک تامین‌کننده وجود دارد که می‌خواستیم با آن همکاری کنیم و آن تامین‌کننده، رینهازن بود.». مدیر کانادایی هیچ شکی نداشت که رینهازن می‌تواند از تمام دانش و تخصصش برای ساخت یک تپ چنجر غول پیکر با این ویژگی‌ها، استفاده کند. اما مشخص بود که این پروژه، آسان نخواهد بود.

تپ چنجر غیر تحت بار حیرت آور

کارل هاینز اسپرگر (Karl-Heinz Sperger) مدیر این پروژه در رینهازن می‌گوید: «به لحاظ تاریخی، ما همیشه برای ساخت تپ چنجرهای دوار، از کلاهک استفاده می‌کردیم. کلیدهای تنظیم ولتاژ بی‌باری با این اندازه را تنها با استفاده از این نوع طراحی می‌توان ساخت. یک تپ چنجر غیر تحت بار خطی باید بیش از 10 متر طول داشته باشد تا مقادیر عملکرد مطلوب ما را داشته باشد». یکی از چالش‌ها در مرحله طراحی این بود که طراحی رینهازن تنها می‌توانست با ولتاژ تست تا حد 750 کیلو ولت تطابق داشته باشد.

آقای اسپرگر این طور توضیح می‌دهد: «با وجود اینکه این تپ چنجرها بزرگ هستند، اما ما همچنان با محدودیت‌هایی در مورد فضایی که می‌توانیم در آن کار کنیم مواجه هستیم و نمی‌توانیم به سادگی فاصله بین کنتاکت‌ها را تا هر اندازه که بخواهیم افزایش دهیم. این موضوع باعث شد که فیزیک این پروژه یک آزمون واقعی برای ما باشد. اما شعار ما این است: «اگر چیزی انجام شدنی باشد، آنرا انجام خواهیم داد» پس با شرکت PTI همکاری کردیم تا راهکار مناسبی پیدا کنیم.»

نصب کلاهک تپ چنجر غیر تحت بار

نصب کلاهک تپ چنجر غیر تحت بار مهارت و تجربه‌ی بسیار زیادی می‌طلبد.

طراحی ویژه

عامل مهم دیگری که در پیچیده‎‌تر کردن این پروژه نقش داشت، نسبت تبدیل 1:1.78 بود. تعویض 143 کیلو ولت به 250 کیلو ولت تنها در یک گام نیازمند 6 سیم پیچ فشار قوی برای هر فاز است. این موضوع برای شرکت PTI به این معنا بود که باید 18سیم پیچ و 3 تپ چنجر غول پیکر را درون ترانسفورماتور بگنجاند. چیزی که به تعبیر آقای پاتریکا از شرکت PTI، تنها با پشتیبانی رینهازن امکان‌پذیر بود: «توان ترانسفورماتور به شدت تحت تاثیر ظرفیت تپ چنجر است، در نتیجه دپارتمان‌های توسعه که روی طراحی تپ چنجر و ترانسفورماتور کار می‌کردند، باید همکاری تنگاتنگی با یکدیگر انجام می‌دادند. هماهنگ کردن تنظیمات سیم پیچ با طراحی ویژه‌ی تپ چنجر، تنها در صورتی ممکن بود که به‌عنوان یک تیم با هم کار کنیم.» متخصصین PTI و رینهازن این طراحی پیچیده را طی سه ماه به اتمام رساندند.

آماده‌سازی تپ چنجر غیر تحت بار برای تست

لحظه‌ی روشن شدن حقیقت: به زودی ولتاژ تست 1000 کیلو ولت از سیستم عبور خواهد کرد. پس از آن خواهیم فهمید که آیا مهندسان به قولشان وفادار بوده‌اند یا خیر؟

در فوریه سال 2019 سفارش ساخت کلیدها رسما دریافت شد و بدین ترتیب ساخت تپ چنجرها شروع شد. پس از آن، تکنسین‌ها ‌توانستند سه کلید ویژه را تنها در پنج روز بسازند. آقای اسپرگر که خودش هم مهندس برق است می‌گوید: «از آنجا که می‌خواستیم کیفیت 100 درصدی ارائه کنیم، کلیدهای تنظیم ولتاژ پس از ساخت به آزمایشگاه ما فرستاده شدند.» در آنجا مشخص شد که مهندسان همان چیزی را ساخته بودند که قولش را داده بودند.

آقای پاتریکا در جمع بندی این تجربه این طور می‌گوید: «ما از بابت پشتیبانی تیم رینهازن بسیار سپاسگزاریم. همان‌طور که مرسوم است در چنین پروژه‌هایی هر دو طرف درگیر در فرآیند، مواقعی تحت فشار زیادی قرار داشتند. اما ما می‌دانستیم که می‌توانیم روی تخصص کارشناسان رینهازن حساب کنیم. به همین دلیل می‌خواهیم که این شرکت بر فرآیند نصب تپ چنجرها در سایت نظارت داشته باشد.»

 

منبع: Big Brothers